Logotyp

Nya generationens elmätare

4000 kunder ska nu genom Sandviken Energi få byta till den nya generationens smarta elmätare. Inom några år ska samtliga 21 000 elnätskunders mätare vara utbytta.

Energimarknadsinspektionen har tagit fram funktionskrav för nya elmätare som började gälla från och med den första juli 2017. De nya lag- och funktionskrav kräver att man ska kunna mäta av elförbrukningen timvis, samt att fler funktioner blir tillgängliga för kunden.

Etapp 1

9 maj 2109 startar etapp 1 av mätarbyten. Tack vare den smarta elmätaren vet både du som kund och Sandviken Energi hur mycket el du använder. Mätaren läses av automatiskt och på fakturan ser du din faktiska elanvändning.

Bild över området som berörs av etapp 1.

Bild över området som berörs av etapp 1.

Information till dig som ska få en ny elmätare

Vi kommer att skicka ut vykort till dig som bor de berörda områdena. Bytet tar cirka 30 minuter och vi kommer behöva bryta strömmen i din bostad en kort stund när bytet sker. Du som har larm installerat i din bostad bör vara uppmärksam på att din enhet kan varna då vi bryter strömmen.

För att underlätta mätarbytet för montören kan du röja undan eventuellt hindrande föremål, buskar, snö eller andra hinder vid mätarplatsen.

Det är personal från installationsföretagen TST Gruppen och Midroc som kommer att installera de nya mätarna på uppdrag av Sandviken Energi. All personal kan legitimera sig med ett Sandviken Energi ID-kort.

Många fördelar

De nya mätarna har många fördelar, bland annat en kundkontakt som ger möjligheter till kunden att koppla upp sig mot mätaren och analysera sin förbrukning. Du kan redan nu se förbrukningsstatistik på Mina sidorlänk till annan webbplats.

Bytet medför inte någon kostnad för dig som kund utan ingår i den ordinarie elnätsavgiften.

Bruksanvisning för OMNIPOWER elmätarePDF (pdf, 580.4 kB)

Fakta om fjärravläsning via Kamstrup ElmätarePDF (pdf, 199.8 kB)

Specifikation för HAN modulen för elmätare (engelska)PDF (pdf, 2.8 MB)

Specifikation för Kamstrups elmätare (engelska)PDF (pdf, 2.8 MB)

Vanliga frågor

Varför ska elmätarna bytas ut?

Regeringen har beslutat om ett nytt lagkrav som ställer nya funktionskrav på alla elmätare. Det gör att vi kommer byta alla elmätare i Sandviken Energis område. Alla kunder i hela Sverige kommer få nya mätare oavsett vilket elnät man tillhör.

När byter ni mätarna?

Arbetet med mätarbytet startade under våren 2019 i ett pilotprojekt och kommer pågå i flera etapper. Totalt är det cirka 21 000 elmätare i Sandviken Energis område som ska bytas ut. Etapp 1 börjar 9 maj.

Behöver jag som bor i hyreshus boka tid?

De flesta elmätare som finns i hyres- eller lägenhetshus sitter i källaren. Det betyder att vi inte kommer att behöva gå in i din lägenhet. Du behöver därför inte kontakta oss!

Du som bor i hyres- eller lägenhetshus som vi behöver tillträde till kommer vi att kontakta. Montören kommer först att ringa på och se om någon är hemma. Är ingen hemma så kommer du få information om hur du bokar tid för installation.

Måste jag vara hemma?

Om mätaren sitter tillgänglig på utsidan behöver du inte vara hemma. Om montören på något sätt behöver din hjälp för att komma åt mätaren bokar du tid via formuläret på denna sida.

Hur lång tid tar bytet?

Ett normalt mätarbyte tar ca 30 minuter. Strömmen kommer vara bruten cirka 10-15 minuter vid ett elmätarbyte.

Hur vet jag att ni ska byta min elmätare?

De kunder som berörs har fått ett vykort hemskickat i sin brevlåda med information från oss. Du kan också se på kartan och pdf-dokumentet på denna sida om du tillhör det område vi byter i just nu.

Ska jag betala för bytet av mätare?

Du som kund betalar ingen separat avgift för bytet av mätare. Kostnaden för detta är medräknad i elnätsavgiften.

Kontakta oss
Bokmärk/dela
Elmätare produktbild

Den nya smarta elmätaren OMNIPOWER från Kamstrup.

Senast publicerad: tisdag 13 augusti 2019 10:34

Sandviken Energi AB | tel vxl: 026-24 16 00 | e-post: info@sandvikenenergi.se | Kontakta oss | Om webbplatsen