Logotyp

Fakturafrågor

Om du har frågor och funderingar rörande dina fakturor hoppas vi kunna ge dig svar här. Annars är du hjärtligt välkommen att kontakta oss så hoppas vi kunna svara på dina frågor.

OCR och fakturanummer

OCR-numret är samma sifferkombination som ditt fakturanummer.

Undvik extra utgifter

Vi vet att det ibland är lätt att glömma. Betala in din faktura i tid så slipper du extra utgifter. Svea fakturaservice debiterar 60 kronor för påminnelse. Har du inte betalat din påminnelse inom 7-10 dagar kommer Svea Inkasso att debitera dig 180 kronor för inkassokravet, och om du har avgifter för el på din faktura debiterar de ytterligare 200 kr för att skicka ut en uppmaning, vilket görs i enligt 
ellagen, 11 kap 3 §.länk till annan webbplats

  • För näringsidkare 450 kr varav 270 kr är en förseningsersättning enligt lagen (1981:739)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster samt inkassoavgiften om 180 kr
  • Dröjsmålsränta debiteras från första dagen efter förfallodagen.

Två fakturor för din el

Får du en faktura från Sandviken Energi och en från Bixia eller ett annat elhandelsföretag? Bra, då står allt rätt till.

Bixia är ett elhandelsföretag vilka fakturerar sina kunder för den el som faktiskt används, medan du får en separat faktura från Sandviken Energi Elnät som avser kostnader för elnätet.

Har du frågor kring din faktura eller vill ha mer information - Bixias hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Är din faktura en återbetalning?

Utbetalning sker via Svensk kassaservices utbetalningskort.

Vid utebliven betalning

Det kan hända oss alla att en faktura kommer bort eller att man av annan anledning glömmer eller blir försenad med att betala. Så här ser vår rutin ut vid utebliven betalning:

Påminnelse 1
Ungefär 10 dagar efter sista betalningsdag så skickar vi en första påminnelse om fakturabeloppet inte finns på vårt konto på fakturans förfallodag. Detta medför en debitering på 60 kronor. Påminnelsen skickas från Svea Faktura Service. Vid all betalning som är försenad tillkommer utöver påminnelseavgiften en dröjsmålsränta enligt räntelagen. Just nu är denna ränta 8% + referensränta.

Påminnelse 2
Betalar du inte trots en första påminnelse så skickar vi en andra påminnelse i form av ett kravbrev. Detta kravbrev skickas från Svea Inkasso ungefär 10 dagar efter att du fått en första betalningspåminnelse och medför ytterligare en extra kostnad på 180 kronor.

Vid upprepade förseningar
Om du fått flera betalningspåminnelser under året och du än en gång missar att betala på förfallodagen skickar vi ett kravbrev direkt utan att först skicka ut en betalningspåminnelse. Vi har alltså olika rutiner för de kunder som missar att betala på förfallodagen en enstaka gång och de som missat vid upprepade tillfällen. I de undantagsfall där betalning inte sker trots påminnelse och krav kan det gå så långt att vi tvingas stänga av din el.

Autogiro
Betala enkelt och bekvämt med autogiro, du får en avisering (faktura utan inbetalningskort) inför varje betalning. Du vet alltså fakturabeloppet i förväg och vilken dag som pengarna kommer att dras från ditt konto. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på kontot när det är dags för betalning.

Information autogiro

E-faktura
Betalar du idag dina fakturor via Internet så är vår e-faktura något för dig. Du slipper papper, sparar tid och det blir enklare för dig att godkänna och betala dina fakturor.

Information e-faktura


Senast publicerad: tisdag 20 juni 2017 14:43

Sandviken Energi AB | tel vxl: 026-24 16 00 | e-post: info@sandvikenenergi.se | Kontakta oss | Om webbplatsen