Gästrike-Hammarby, Järbo, Sandviken, Storvik, Åshammar, Kungsberget - Sandnet - Driftstörning, bredband
Status: Åtgärdat
Typ av störning: Driftstörning, bredband
Startdatum för störning:
Starttid för störning:
Beräknat slutdatum för störning:
Beräknad sluttid för störning:
Ort: Gästrike-Hammarby, Järbo, Sandviken, Storvik, Åshammar, Kungsberget
Område eller vägar: Stora delar av vårt nät.
Sammanfattning av läget just nu fredag 28 februari klockan 15:59:
Nu ska alla kunder åter igen ha åtkomst till internet. Vi har arbetat sedan i tisdags för att alla kunder ska få tillgång till sin bredbanstjänst igen. Vi har pratat med många av er som väntat och tycker det är glädjande att kunna berätta att driftstörningen är över. Vi förstår att många har varit frustrerade och väntat på detta besked.
Vi kan tyvärr inte gå in på detaljer kring felet, eftersom vi måste tänka på säkerheten i vårt nät. Vi kan inte avslöja detaljer om problem eller sårbarheter - vilket såklart är för er kunders trygghets skull. Felet har suttit i våra centrala system och är nu åtgärdat.
Tack för ert tålamod!
Funkar det fortfarande inte?
Om du fortfarande inte har åtkomst till internet, gör följande:
1) Starta om din utrustning. Stäng då av din fiberbox genom att dra ur elkabeln och vänta 10 sekunder innan du sätter i sladden igen. När alla lampor lyser igen kan du starta om din router också.
2) Har du fortfarande inte åtkomst till internet behöver du felanmäla till Sandnet Support Länk till annan webbplats. så att vi får möjlighet att hjälpa dig.
Uppdateringar under driftstörningen 25 februari - 28 februari
Uppdatering fredag 28 februari klockan 13:09:
De åtgärder vi har testat verkar fungera och väldigt många kunder har fått åtkomst till internet. Det finns fortfarande kunder som inte har åtkomst och vår prognos är att det kommer fungera för de flesta under dagen. Vi fortsätter uppdatera denna information löpande.
Uppdatering fredag 28 februari klockan 08:26:
Vi har lokaliserat det fel som kvarstår. Vi ser att vissa kunder börjar återfå återkomst till internet tack vare de åtgärder vi har testat. Det finns dock fortfarande kunder som inte har åtkomst till interne Dessa kunder jobbar vi jobbar vidare med.
Just nu utvärderar vi våra insatser och kommer uppdatera er kunder om läget och planen framåt under dagen.
Tack för din förståelse!
Uppdatering fredag 28 februari klockan 08:20
Vi har lokaliserat det fel som kvarstår och som fortfarande påverkar vissa kunder i vårt nät. Just nu genomför vi tester av en möjlig åtgärd. Under morgondagen kommer vi kunna utvärdera våra insatser samt uppdatera er kunder om läget och planen framåt.
Tack för din förståelse!
Uppdatering torsdag 27 februari klockan 21:12
Vi har lokaliserat det fel som kvarstår och som fortfarande påverkar vissa kunder i vårt nät. Just nu genomför vi tester av en möjlig åtgärd. Under morgondagen kommer vi kunna utvärdera våra insatser samt uppdatera er kunder om läget och planen framåt.
Tack för din förståelse!
Uppdatering torsdag 27 februari klockan 15:41
Vi har fortfarande kunder som har problem med åtkomst till internet. Vi har ingen ny information sedan förra uppdateringen, men vi fortsätter vårt arbete för att alla kunder ska kunna använda sin internettjänst så snart det går. Vi fortsätter uppdatera denna information löpande.
Uppdatering torsdag 27 februari klockan 08:07
Vi har fortfarande kunder som har problem med åtkomst till internet. Vi fortsätter felsöka och analysera för att alla kunder ska kunna använda sin internettjänst så snart det går. Tack för ert tålamod!
Vi fortsätter uppdatera denna information löpande.
Uppdatering onsdag 26 februari klockan 15:20:
Merparten av våra kunder har åtkomst till internet igen. Vissa kunder har fortfarande problem med åtkomst till internet. Vi har lokaliserat ett fel och fortsätter arbeta för att åtgärda de problem som har uppstått. Vi kan dessvärre inte säga ännu hur lång tid det kommer att ta innan alla har åtkomst till internet igen.
Uppdatering onsdag 26 februari klockan 10:06:
Vi har fortfarande problem efter gårdagens störning och många kunder ringer fortfarande in och meddelar att man inte har åtkomst till internet. Vi arbetar för att åtgärda problem som har uppstått.
Om du fortfarande inte har åtkomst till internet, gör följande:
1) Starta om din utrustning. Stäng då av din fiberbox och vänta 10 sekunder innan du startar den igen. När alla lampor lyser igen kan du starta om din router.
2) Har du fortfarande inte åtkomst till internet behöver du inte felanmäla i nuläget. Vi arbetar med åtgärder och uppdaterar informationen här så snart vi vet mer. Det finns ännu ingen prognos när alla problem är lösta.
Uppdatering onsdag 26 februari klockan 08:00:
Nu har vi åtgärdat problemen i vårt nät och kunder ska ha åtkomst till internet igen. Om man ändå inte har åtkomst till internet, gör följande:
1) Starta om din utrustning. Stäng då av din fiberbox och vänta 10 sekunder innan du startar den igen. När alla lampor lyser igen kan du starta om din router.
2) Fungerar det ändå inte, kontakta Sandnet Support Länk till annan webbplats. så får vi kännedom om ditt problem och får möjlighet att hjälpa dig.
Tack för allt tålamod. Vi fortsätter bevaka läget och återkommer med mer information om problem kvarstår för vissa kunder.
Uppdatering tisdag 25 februari klockan 19:00:
Många kunder har fått åtkomst till internet igen. Problem kvarstår dock och det är ännu ett stort antal kunder som ännu inte har en fungerande bredbandstjänst. Vi fortsätter arbeta med felsökning och åtgärder. Vi uppdaterar denna information.
Ursprunglig driftinformation:
Vi upplever för närvarande en driftstörning, vilket kan påverka tjänsterna för boende och företag i området. Vi har ett problem i den centrala utrustningen i vårt nät och våra tekniker arbetar aktivt med att identifiera och åtgärda problemet så snabbt som möjligt.
Vi uppskattar ditt tålamod och ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka. Vi har i nuläget ingen prognos för när allt kan fungera som vanligt igen. För löpande uppdateringar, vänligen håll utkik på denna sida.
Uppdatering onsdag 26 februari klockan 23:46 har tagits bort då den rekommenderade åtgärden inte funkar