Logo
bild

Se upp för oseriösa elförsäljare

Just nu blir vi ofta uppmärksammade av kunder som drabbats av oseriösa elförsäljare. Vi vill därför varna våra kunder och ge tips om hur man ska tänka som kund.
– Det är jättetråkigt att våra kunder drabbats och vi råder kunderna att ta råd från Konsumenternas energimarknadsbyrå, som ger oberoende vägledning, säger Shane Glennon, marknadschef på Sandviken Energi.

Tack vare den fria elhandelsmarknaden kan du som kund fritt välja din elhandlare – och det tycker vi är bra.

Tyvärr har vi under hösten fått rapporter från våra kunder, främst företagskunder, om oseriösa elförsäljare. Under vintern har allt fler rapporter kommit in från privatpersoner som känner sig lurade. De rapporterna vi har fått in handlar om bolag som använder oärliga försäljningsmetoder.

Läs på innan, via opartiska källor

Vi vill därför uppmana alla våra kunder att ta hjälp av oberoende källor så att man kan göra rätt val då man tecknar avtal med en elhandlare.

Energimarknadsbyråns hemsidalänk till annan webbplats finns råd samt en lista med företag som fått en mängd klagomål. Man kan där också läsa om metoder som används och vilken typ av klagomål företagen fått.

Även Svensk handel har en varningslistalänk till annan webbplats som man som kund kan ta del av.

På vår webb kan du läsa mer om oseriös försäljning.

Allmänna råd och tips inför ditt elhandelsval:

  • Kontrollera vilka typ av avtal och elhandelsbolag du har och vilka du vill ha
  • Var försiktig med att lämna ut person- och adressuppgifter
  • Säg inte ja om du inte helt förstår innebörden av avtalet du ingår i
  • Begär skriftlig offert innan du ingår avtal
  • Som företagare saknar du ångerrätt, som konsument har du alltid 14 dagar vid uppsökande försäljning.

Mer om schysst elhandel kan du läsa på Energiföretagens hemsidalänk till annan webbplats.