Logo
bild

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Se upp för oseriösa elförsäljare

Ibland uppmärksammas vi av kunder som drabbats av oseriösa elförsäljare. Vi vill därför varna våra kunder och ge tips om hur man ska tänka som kund.

Tack vare den fria elhandelsmarknaden kan du som kund fritt välja din elhandlare – och det tycker vi är bra.

Tyvärr har vi fått in samtal från kunder om oseriösa elförsäljare, där personen uppger sig för att ringa ifrån eller på uppdrag av Sandviken Energi. Om du är osäker på att personen som ringer dig verkligen är från oss - avsluta samtalet och ring upp vår Kundservice själv på 026- 24 16 00. Vid tillfällen vi behöver besöka dig i hemmet så kan vi uppvisa legitimation.

Här kan du läsa mer om vad du kan göra om du drabbats av en oseriös försäljare.

Läs på innan, via opartiska källor

Du kan ta hjälp av oberoende källor för att göra rätt val när du tecknar avtal med en elhandlare.

Energimarknadsbyråns hemsida Länk till annan webbplats. finns råd samt en lista med företag som fått en mängd klagomål. Där kan du även läsa om metoder som används och vilken typ av klagomål företagen fått.

Även Svensk handel har en varningslista Länk till annan webbplats. som du kan ta del av.

Allmänna råd och tips inför ditt elhandelsval:

  • Kontrollera vilka typ av avtal och elhandelsbolag du har och vilka du vill ha
  • Var försiktig med att lämna ut person- och adressuppgifter
  • Säg inte ja om du inte helt förstår innebörden av avtalet du ingår i
  • Begär skriftlig offert innan du ingår avtal
  • Som företagare saknar du ångerrätt, som konsument har du alltid 14 dagar vid uppsökande försäljning.

Mer om schysst elhandel kan du läsa på Energiföretagens hemsida Länk till annan webbplats..


Senast uppdaterat