Byte av vattenmätare
När vi ska byta din vattenmätare finns det tre saker som du i god tid behöver förbereda för att bytet ska kunna göras. Samma information gäller för dig som ska sätta upp en helt ny vattenmätare.
En vattenmätare finns i er fastighet för att vi ska kunna mäta hur mycket vatten som används. Mängden vatten ligger till grund för den kostnad som du får på din faktura från oss varje månad. Att mätningen håller hög kvalitet är viktigt för oss och för er kunder, så därför byter vi ut vattenmätarna med ett visst intervall. Tekniken förbättras och kraven på mätning ökar. Bytet av mätaren kostar dig inget, det ingår i din VA-avgift.
Det här behöver du förbereda innan vi kan byta din vattenmätare
Boka om tiden för mätarbytet om mätarplatsen inte uppfyller de tre punkterna nedan. Ta kontakt med ett VVS-företag som hjälper till med det som behöver åtgärdas. Därefter är du välkommen att boka en ny tid för mätarbyte hos oss.
Mätarbytet är kostnadsfritt. Normalt sett tar arbetet cirka 15-20 minuter och under tiden är vattnet avstängt.

Du får ett brev 2-6 månader innan det är dags för vattenmätarbyte i ditt område. Detta för att hinna göra eventuella åtgärder. Du får sedan en tidsbokning utskickad cirka 2-3 veckor innan vi kommer till just din fastighet.
Du som fastighetsägare ansvarar för att vattenmätarplatsen, där vi monterar vattenmätaren, då uppfyller vissa krav:
1. Kontrollera att vattenmätaren sitter fast i en konsol
- Vattenmätaren ska vara monterad i en vattenmätarkonsol anpassad för en vattenmätare med bygglängd 190 mm (ej för större mätare) och fastmonterad på ett plant underlag. Detta för att undvika påfrestningar på vattenmätaren som kan orsaka vattenläckage. Vattenmätarkonsolen fungerar också som jordning för el på mätarplatsen.
- Vi rekommenderar att ni kontaktar ett VVS-företag för montering om du inte redan har en vattenmätarkonsol som uppfyller ovan krav.
2. Testa att dina ventiler är täta
- Vid vattenmätaren finns två ventiler. Testa att de är täta genom att stänga dem, och sedan öppna en kran. Vänta tills vattnet slutar att rinna, det kan ta flera minuter.

Champagneventilen är inte godkänd.
- Om vattnet slutar att rinna är ventilerna täta och fungerar som de ska.
- Om vattnet inte slutar rinna kontaktar du ett VVS-företag för åtgärd.
- Avstängningsventil LK 580, LK 581 och LK 582 så kallade "champagneventiler", är inte godkända och ska inte röras. Dessa måste bytas av ett VVS-företag. En champagneventil ser du här intill.
3. Se till att vattenmätaren är skyddad
- Utrymmet där vattenmätaren sitter behöver alltid vara frostfritt.
- För att vattenmätaren ska kunna bytas ut är det viktigt att den är lättillgänglig, både ur arbetsmiljösynpunkt och för att inte skada vattenmätaren eller omgivningen.
- Plocka bort saker som står i vägen så att vår entreprenör kommer fram till vattenmätaren obehindrat
Dessa krav finns i våra Allmänna bestämmelser, ABVA. Om din mätarplats inte uppfyller punkterna ovan, behöver du boka om tiden med vår entreprenör Hydrostandard.
Varför behöver du åtgärda din vattenmätarplats?
Vattenmätaren i din fastighet tillhör Sandviken Energi och bytet av den är kostnadsfritt. Platsen där mätaren sitter inklusive kopplingar, rör och ventiler tillhör dig som fastighetsägare. Det är därför ditt ansvar att se till att ventilerna är täta och att bekosta montering av konsolen.
Anledningen till att vi byter din vattenmätare är för att både du och vi ska vara säkra på att mätaren fungerar som den ska, och mäter rätt mängd förbrukat vatten. Det är ett lagkrav i Vattentjänstlagen att vattenmätaren ska bytas ut minst vart tionde år.
Genom att vi ställer krav på mätplatsens utformning, kan vi säkerställa god hållbarhet för mätaren och minimera risken för vattenläcka hemma hos dig.
Tänk på att vattenmätarplatsen bör finnas i ett vattentåligt utrymme då ett visst spill av vatten kan ske under vattenmätarbytet.
Du får en bokad tid - undvik onödiga kostnader
Vår entreprenör Hydrostandard kommer skicka ett brev minst två veckor innan och meddela när de ska komma till dig. Passar inte tiden eller om ni behöver mer tid för att åtgärda vattenmätarplatsen, behöver du boka om tiden för att undvika onödiga kostnader. Du som är fastighetsägare ansvarar för att vattenmätarplatsen, där vi monterar vattenmätaren, uppfyller kraven enligt våra allmänna bestämmelser.
Om du behöver åtgärda din vattenmätarplats måste du själv anlita en VVS-företag för att åtgärda bristerna. Kostnader för detta står du som fastighetsägare för.
Om vattenmätarbytet inte kan genomföras som planerat på grund av att du inte är hemma eller om vattenmätarplatsen har brister, faktureras du en kostnad för administration och ett extra besök. Boka i stället om din tid i förväg när hinder uppstår.
Privatkunder
650 kronor inklusive moms
Företag
840 kronor exklusive moms
Större mätare
Privatkunder: 800 kronor inklusive moms
Företag: 960 kronor exklusive moms
Är din vattenmätarplats godkänd?
Kontakta oss om du har frågor eller om du är osäker på om din mätarplats uppfyller punkterna ovan. Skicka en bild på din mätarplats via e-post till info@sandvikenenergi.se när du själv bedömer att den uppfyller kraven, så hjälper vi dig.
Tidplan
Samtliga vattenmätare i Sandvikens kommun kommer att bytas under perioden år 2025-2029.
Vi informerar fastighetsägare i nedanstående områden om att vattenmätarbyten kommer att ske. Du har 2-3 månader på dig att göra eventuella åtgärder innan du får ett brev med tid och datum för just ditt besök.
Österfärnebo och Gysinge
Från vecka 35 genomförs vattenmätarbyten vid vattenanläggningar i Österfärnebo och Gysinge.
Karta över aktuellt område i Gysinge Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Karta över aktuellt område i Österfärnebo Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Norra Sandviken
Från vecka 40 börjar vi genomföra vattenmätarbyten i Norra Sandviken.
Karta över aktuellt område i Norra Sandviken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vanliga frågor och svar
Varför ska vattenmätaren bytas? Jag har ju redan en digital vattenmätare.
Svar: Sandviken Energi har skyldighet att byta vattenmätaren efter en viss tid enligt gällande föreskrifter från myndigheten SWEDAC. De digitala vattenmätarna byttes förra gången under åren 2012–2016. Vattenmätarna har ett batteri som börjar lida mot sitt slut och gör att vattenmätarna nu behöver bytas ut.
Varför behöver jag montera en vattenmätarkonsol? Vi har vattenmätare idag utan vattenmätarkonsol.
Svar: En vattenmätarkonsol behöver finnas för att vi säkert ska kunna byta vattenmätaren i din fastighet, utan risk för att skada fastigheten eller tekniker som byter vattenmätaren.
Vattenmätarkonsolen fungerar också som jordning och skyddar vattenmätaren från att skadas vid ansträngningar på ledningarna.
Observera att om du har en mätare i metall (större mätare) gäller inte konsolkravet.
Varför behövs två ventiler vid vattenmätare?
Svar: Det ska vara enkelt att stänga av vattnet för att byta vattenmätaren. Genom att ha en ventil före och en ventil efter vattenmätaren minimeras spill av vatten som sker vid vattenmätarbytet.
Observera: ventiler LK580, LK581 och LK582 är ej godkända och behöver bytas innan vattenmätarbytet kan genomföras.
Vem kommer byta vattenmätaren hos mig?
Svar: Vi använder oss av entreprenören Hydrostandard för att byta vattenmätarna. Teknikerna kommer kunna identifiera sig med legitimation från Sandviken Energi. De kommer ha arbetskläder och arbetsfordon märkta Hydrostandard, samt en dekal på arbetsfordonen som visar att de arbetar på uppdrag av Sandviken Energi.
Vad kostar vattenmätarbytet?
Svar: Bytet av vattenmätaren kostar dig inget, det ingår i din VA-avgift förutsatt att tekniker från Hydrostandard kan byta vattenmätaren på inbokad tid för mätarbytet.
Se till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade så att du vet att vi kan nå dig om det behövs. Kontaktuppgifter ändrar du via Mina sidor Länk till annan webbplats..
Vad är avgiften för förgävesbesök?
Svar: Om tekniker från Hydrostandard inte kan byta vattenmätaren på inbokad tid kommer du som kund att få en avgift från Sandviken Energi för detta.
Det är därför viktigt att du som kund bokar om din tid om tiden inte passar eller din mätarplats inte uppfyller kraven för att tekniker ska kunna byta vattenmätaren i din fastighet.
Läs mer om hur du bokar om din tid på Tidsbokning vattenmätare - Sandviken Energi Länk till annan webbplats.
Uppdatera dina kontaktuppgifter
Logga gärna in på Mina Sidor Länk till annan webbplats. och kontrollera vilka uppgifter vi har registrerade på dig som fastighetsägare.
Kontakta oss om du har frågor
Du kan alltid kontakta Kundservice om du har fler frågor.
Senast uppdaterat