Logo

Dags för vattenmätarbyte - för dig med mätarbrunn

Den här informationen riktar sig till dig som har en mätarbrunn. När vi ska byta din vattenmätare finns det tre saker som du i god tid behöver förbereda för att bytet ska kunna göras. Samma information gäller för dig som ska sätta upp en helt ny vattenmätare.

En vattenmätare finns i din mätarbrunn kopplad till din fastighet för att vi ska kunna mäta hur mycket vatten som används. Mätningen ligger till grund för den kostnad du får på din VA-faktura varje månad. Nu är det dags att byta ut vattenmätaren till din fastighet.

Vattenmätare behöver bytas ut med jämna mellanrum eftersom batterierna som driver mätaren blir gamla, vilket kan leda till att förbrukningen inte registreras. Att vattenmätningen är korrekt och rättvis är ett lagstadgat krav enligt Swedacs föreskrifter och EU:s mätinstrumentdirektiv (MID). Syftet med bytet är därför att säkerställa att din förbrukning mäts på ett rättvist och juridiskt hållbart sätt.

Det här behöver du förbereda innan vi kan byta din vattenmätare

Boka om tiden för mätarbytet om mätarplatsen inte uppfyller de tre punkterna nedan. Själva bytet av vattenmätaren kostar dig ingenting – det ingår i din VA-avgift.

Däremot är det du som fastighetsägare som ansvarar för att anlita och bekosta ett VVS-företag om din vattenmätarplats behöver åtgärdas.

Om vattenavstängning krävs ska VVS-företaget kontakta oss minst fyra veckor innan, så att vi kan planera in avstängningen. Kostnaden för själva vattenavstängningen står vi för.

Du får ett brev 2-3 månader innan det är dags för vattenmätarbyte i ditt område. Vår entreprenör Hydrostandard kommer skicka ett brev minst två veckor innan och meddela när de ska komma till dig. Passar inte tiden eller om ni behöver mer tid för att åtgärda vattenmätarplatsen, behöver du boka om tiden för att undvika onödiga kostnader.

Ta kontakt med ett VVS-företag som hjälper till med det som behöver åtgärdas. Därefter är du välkommen att boka en ny tid för mätarbyte hos oss.

Du som fastighetsägare ansvarar för att vattenmätarplatsen, där vi monterar vattenmätaren, då uppfyller vissa krav:

1. Kontrollera mätarbrunnen

  • Säkerställ att mätarbrunnen inte är blockerad av växtlighet eller andra föremål. Vid vattenmätarbytet ska mätarbrunnen vara tömd på vatten.
  • Om dessa krav inte uppfylls kommer vi att ta ut en extra avgift för att utföra åtgärden eller boka ett nytt besök.
  • För att vattenmätaren ska kunna bytas ut är det viktigt att den är lättillgänglig, både ur arbetsmiljösynpunkt och för att inte skada vattenmätaren eller omgivningen.

2. Kontrollera montering av vattenmätaren

  • Vattenmätaren ska vara monterad i en mätarbrunnsinsats alternativt i en konsol på väggen i mätarbrunnen. Detta för att undvika påfrestningar på vattenmätaren som kan orsaka vattenläckage.
  • Vi rekommenderar att du kontaktar ett VVS-företag för åtgärd av din mätarbrunn/vattenmätarplats om du inte uppfyller ovan krav.
En ventil med svart hatt.Förstora bilden

Champagneventiler är inte godkända.

3. Testa att dina ventiler är täta

  • Vid vattenmätaren finns två ventiler. Testa att de är täta genom att stänga dem, och sedan öppna en kran. Vänta tills vattnet slutar att rinna, det kan ta flera minuter.
  • Om vattnet slutar att rinna är ventilerna täta och fungerar som de ska.
  • Om vattnet inte slutar rinna kontaktar du ett VVS-företag för åtgärd.

Avstängningsventil LK 580, LK 581 och LK 582 så kallade "champagneventiler", är inte godkända och ska inte röras. Dessa måste bytas av ett VVS-företag. Du ser en champagneventil här intill.

Dessa krav finns i våra allmänna bestämmelser, ABVA.

Om din mätarplats inte uppfyller punkterna ovan, behöver du boka om tiden.

Varför behöver du åtgärda din vattenmätarplats?

Vattenmätaren i din fastighet tillhör Sandviken Energi och bytet av den är kostnadsfritt. Platsen där mätaren sitter inklusive kopplingar, rör och ventiler tillhör dig som fastighetsägare. Det är därför ditt ansvar att se till att ventilerna är täta och att bekosta montering av konsolen.

Anledningen till att vi byter din vattenmätare är för att både du och vi ska vara säkra på att mätaren fungerar som den ska, och mäter rätt mängd förbrukat vatten. Det är ett lagkrav i Vattentjänstlagen att vattenmätaren ska bytas ut minst vart tionde år.

Genom att vi ställer krav på mätplatsens utformning, kan vi säkerställa god hållbarhet för mätaren och minimera risken för vattenläcka hemma hos dig.

Tänk på att vattenmätarplatsen bör finnas i ett vattentåligt utrymme då ett visst spill av vatten kan ske under vattenmätarbytet.

Undvik onödiga kostnader

Om du behöver åtgärda din vattenmätarplats måste du själv anlita ett VVS-företag för att åtgärda bristerna. Kostnader för detta står du som fastighetsägare för.

Om vattenmätarbytet inte kan genomföras som planerat på grund av att du inte är hemma eller om vattenmätarplatsen har brister, faktureras du en kostnad för administration och ett extra besök. Boka i stället om din tid i förväg när hinder uppstår.

Privatkunder, avgift när mätarbyte inte kan genomföras

2 800 kronor inklusive moms

Företag, avgift när mätarbyte inte kan genomföras

2240 kronor exklusive moms

 

Tidplan

Samtliga vattenmätare i Sandvikens kommun kommer att bytas under perioden år 2025-2029.

Vi informerar fastighetsägare i nedanstående områden om att vattenmätarbyten kommer att ske. Du har 2-3 månader på dig att göra eventuella åtgärder innan du får ett brev med tid och datum för just ditt besök.

Österfärnebo och Gysinge

Från vecka 35 genomförs vattenmätarbyten vid vattenanläggningar i Österfärnebo och Gysinge.

Karta över aktuellt område i Gysinge Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Karta över aktuellt område i Österfärnebo Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Norra Sandviken

Från vecka 40 börjar vi genomföra vattenmätarbyten i norra delarna av Sandviken.

Karta över aktuellt område i Norra Sandviken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Centrala Sandviken

I början av 2026 börjar vi genomföra vattenmätarbyten i centrala Sandviken.

Karta över aktuellt område i centrala Sandviken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Logga gärna in på Mina Sidor Länk till annan webbplats. och kontrollera vilka uppgifter vi har registrerade på dig som fastighetsägare.

Kontakta oss om du har frågor

Här hittar du vanliga frågor och svar. Du kan alltid kontakta Kundservice om du har fler frågor.

Kontakta oss om du har frågor eller om du är osäker på om din mätarplats uppfyller punkterna ovan. Skicka en bild på din mätarplats via e-post till info@sandvikenenergi.se när du själv bedömer att den uppfyller kraven, så hjälper vi dig.

Senast uppdaterat

cirkelstreck

Relaterat innehåll

En kvinna som håller ett glas vatten i sina händer.