Logo

Tjänsteportalen

Du som bor i en fastighet som är ansluten till vår tjänsteportal kan administrera ditt bredband i tjänste­portalen.

Du kan följa vår steg för steg-guide för att se hur det ser ut i tjänsteportalen när du ska registrera dig, logga in och sedan välja tjänst och tjänsteleverantör.

För frågor om tjänster, priser och felanmälan bredband ska du vända dig till din tjänsteleverantör, kontaktuppgifter hittar du i tjänsteportalen.

Har du frågor om tjänsteportalen, mediaboxen eller annat som rör stadsnätet kan du hitta de vanligaste frågorna och svar på dessa i själva portalen eller så kan du kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig.

Kontakta vår Kundservice

Teknisk support

Behöver du teknisk support så kan du kontakta oss via mejl: support@sandvikenenergi.se

Du kan även ringa vår växel och välja "internet eller tv" som tonval. Kontakta vår växel.

Kom igång med internet

Snabbguide:

  1. Var hemma i din bostad och koppla in dig i bredbandsuttaget med en nätverkskabel eller via din trådlösa router (fungerar också med trådlös router, surfplatta eller mobiltelefon).

  2. Öppna din webbläsare och du får automatiskt upp Sandviken Energis tjänsteportal. Om du inte får upp tjänsteportalen automatiskt kan du skriva in adressen portal.stadsnat.sandvikenenergi.se/länk till annan webbplats.

  3. Registrera dig som användare och välj vilken tjänsteleverantör och tjänst du vill ha.

  4. Nu är du klar! Välkommen till Sandviken Energis stadsnät som ger dig möjlighet till fler och snabbare bredbandstjänster med hastigheter upp till 1000 Mbit/s.

Du kan följa vår steg för steg-guide för att se hur det ser ut i tjänsteportalen när du ska registrera dig, logga in och sedan välja tjänst och tjänsteleverantör.

1. Öppna en valfri webbläsare på din dator när du är i ditt hem. Är du inkopplad i Sandviken Energis stadsnät öppnas tjänsteportalen automatiskt. En webbläsare är de program du använder för att surfa på internet, exempelvis Internet Explorer, Safari, Firefox och Google Chrome. Om du inte får upp tjänsteportalen automatiskt kan du skriva in adressen portal.stadsnat.sandvikenenergi.se/länk till annan webbplats.

2. På tjänsteportalens startsida klicka på knappen "Registrera här" i menyn.

Bild på startsidan för tjänsteportalen.

Startsidan

Bilden visar var knappen för "Registrera här" är lokaliserad i menyn.

Knappen för registrering i portalen

3. Fyll i dina uppgifter i formuläret "Registrera användare". Klicka i rutan för att acceptera villkoren sedan knappen för att registera användare.

Bilden visar formuläret för registrering i portalen.

4. Bekräfta sedan din leveransadress genom att klicka på knappen "Nästa".

Bilden illustrerar valet bekräftning av leveransadress.

Logga in i tjänsteportalen

5. Gå nu till startsidan för portalen och tryck på knappen "Logga in" i menyn för att logga in i portalen.

6. Logga in med ditt användarnamn och det lösenord som du har registrerat i steg 3. Klicka sedan på knappen "Logga in", du är nu inloggad. Vid problem, felsök genom att läsa våra frågor och svar (FAQ) i själva portalen.

Här visas den dialogruta som kommer upp när du klickar på logga in.

Välj tjänsteleverantör och tjänst

7. Välj tjänst genom att klicka på "Tjänster" i menyn och välj den tjänst du är intresserad av, exempelvis "Bredband".

Bilden visar menyvalet för tjänster.

8. Här kan du sortera på ett antal parametrar och även läsa mer om specifik tjänst samt även välja din tjänst genom klicka på knappen "Aktivera".

Under menyvalet finns alternativet Bredband.

9. För att bekräfta ditt val får du sedan fylla i ditt lösenord och vilken dag du vill att tjänsten ska aktiveras. Glöm inte att klicka i att du accepterar villkoren för att komma vidare. Klicka slutligen på "Nästa" för att aktivera din beställning.

Bilden visar ett skärmklipp för valen du har för att aktivera tjänst.

10. Din tjänst är nu aktiverad. Klicka på stäng och starta om din dator.

Bilden visar vad som kommer upp när du aktiverat tjänsten.