Betalning och faktura

Som kund hos oss på Sandviken Energi kan du bekvämt välja bland flera olika betalningsalternativ: digitalt via Kivra, e-faktura, autogiro eller e-postfaktura.

Du får din faktura från oss på Sandviken Energi varje månad och du betalar genom bank- eller plusgiroinbetalning. Fakturorna skickas till dig antingen via Kivra, e-faktura, e-postfaktura eller som pappersfaktura.

Plusgiro 822401-6
Bankgiro 796-2970
IBAN nr SE16 9500 0099 6042 0092 2575

På sidan min faktura har vi förklarat fakturans olika delar så att att du lättare kan förstå den. Nedan exempel innehåller samtliga av Sandviken Energis nyttigheter: elnät, fjärrvärme, vatten och avlopp och Sandnet och visar exempelvis vart du hittar OCR-nummer, anläggningsID samt vad de olika avtalen innehåller.

Min faktura

Våra betalsätt

Som användare av den digitala brevlådan Kivra får du smidigt dina försändelser från Sandviken Energi och andra företag och myndigheter som är anslutna till tjänsten in i din inkorg och kan lagra dem för att i efterhand ta fram vid behov.

Har du en digital brevlåda hos Kivra redan idag?

Om du har registrerat dig för den digitala brevlådan Kivra kommer dina fakturor att landa där istället för din fysiska brevlåda. Kivra är kopplad till ditt personnummer, du loggar enkelt in på tjänsten med Bank-ID. Du får notiser per e-post eller via appen när nya försändelser har anlänt i din digitala brevlåda och du får också påminnelser om du har missat att hantera något. Oavsett om du använder din mobil, surfplatta eller dator kan du logga in och komma åt din viktiga post var du än befinner dig.

 

 

Kivra

Vanliga frågor om Kivra

När kommer min första faktura i Kivra?

Din första faktura får du via Kivra i mitten på november.

Jag har inte Kivra idag, hur får jag mina fakturor från Sandviken Energi?

Då kommer du fortsättningsvis få dina fakturor och post från Sandviken Energi på det sätt du får idag.

Jag vill inte ha mina fakturor och post via Kivra.

Då måste du logga in på Kivra och inaktivera Sandviken Energi som avsändare.

Kan kundservice på Sandviken Energi hjälpa mig att avregistrera mig från att få utskick i Kivra?

Nej, du behöver själv logga in med ditt Bank-ID på Kivra och inaktivera Sandviken Energi som avsändare.

Inaktivera Sandviken Energi som avsändare i Kivra. Länk till annan webbplats.

Kan kundservice på Sandviken Energi hjälpa mig att registrera mig på Kivra?

Nej, du måste själv anmäla dig via Kivras hemsida Länk till annan webbplats., eller via appen.

Jag har e-faktura, hur får jag min faktura?

Du som idag har e-faktura eller autogiro med e-faktura kommer att få dina fakturor till din bank som vanligt. Övrig post från Sandviken Energi skickas däremot till dig via Kivra.

Jag har e-postfaktura idag, hur får jag min faktura?

Du som har e-postfaktura idag och är ansluten till Kivra kommer att få din faktura digitalt via Kivra istället. Du som inte är ansluten till Kivra kommer fortsätta att få fakturan via e-post.

Jag har inte Kivra idag, men vill få mina fakturor digitalt. Hur gör jag?

Önskar du få dina fakturor och post digitalt kan du enkelt ansluta dig till Kivra helt kostnadsfritt. För att registrera dig laddar du ner Kivras app eller går in på Kivras hemsida, www.kivra.se Länk till annan webbplats. och anger e-post, telefonnummer och personnummer samt legitimerar dig med Bank-ID. Då kommer du automatiskt att få dina fakturor och post digitalt från Sandviken Energi och andra anslutna företag och myndigheter.

Hur vet jag att jag får post från er i Kivra?

Varje gång du får en ny försändelse i Kivra får du en avisering. Du får också påminnelser om du har missat att hantera något.

Kan jag betala mina fakturor från Sandviken Energi via Kivra?

Ja, eftersom du loggar in säkert med Bank-ID kan du koppla ett kontonummer för dina betalningar och därmed använda Kivras betalningsfunktion.

Hur länge lagras mina försändelser i Kivra?

Så länge du själv önskar. Kivra gör inga rensningar bland dina dokument, de ligger kvar där tills dess att du själv tar bort dem.

Fungerar Kivra för personer med skyddad identitet?

Kivra fungerar inte för personer med skyddad identitet hos oss. Sandviken Energi lagar inte personnumret för personer med skyddad identitet.

Kostar Kivra något för mig som kund hos Sandviken Energi?

Nej, Kivra är en gratistjänst och innebär ingen extra kostnad för dig.

Vill du komma i kontakt med Kivras support?

Kivras support tar gärna hand om dina frågor relaterade till Kivras tjänst och du når dem på telefon 08 - 533 335 37





 

 

 

 


Betala med e-faktura

Betalar du idag dina fakturor via Internet så är vår e-faktura något för dig. Du slipper papper, sparar tid och det blir enklare för dig att godkänna och betala dina fakturor.

Så här fungerar det

Istället för att skicka en pappersfaktura hem till dig så skickar vi en elektronisk faktura till din Internetbank. När du loggar in på Internetbanken så får du ett meddelande om att du fått en ny e-faktura från Sandviken Energi AB.

Du kan kombinera e-faktura och autogiro.

Anmäl dig hos din Internetbank

Fyll i anmälan för e-faktura hos din Internetbank. Vi skickar en bekräftelse till dig och nästkommande faktura skickas sedan som en e-faktura till din Internetbank.

Betala med autogiro

Autogiro är ett bekvämt och smidigt sätt att betala sina räkningar. På förfallodagen dras pengarna från ditt bankkonto. Fakturan får du som är ansluten via Kivra, annars kommer den med posten som vanligt, men över slutsumman står det att den regleras via autogiro.

Fördelar med autogiro för dig som kund:

  • Du undviker dröjsmålsränta och påminnelseavgifter.
  • Räkningsbeloppet dras på förfallodagen, varken för tidigt eller för sent. Täckningskontroll görs dagen före.
  • Du slipper skriva/posta betalningen eller köa på banken.
  • Du får din räkning som vanligt i god tid före förfallodagen.
  • Betalningen framgår av ditt kontoutdrag.
  • Autogiro är avgiftsfritt.
  • Du sparar porton och inbetalningsavgifter.

Anmäl dig hos din Internetbank

Fyll i anmälan för autogiro hos din Internetbank. Vid nästkommande faktura skickas fakturan ut med texten: regleras via autogiro.

Autogiro + e-faktura/e-postfaktura = enkelt & miljövänligt

Du som har autogiro kan även välja att ha e-faktura.
Då drar vi beloppet på förfallodagen, samt skickar din faktura till din internetbank eller till din e-post. På så sätt kan du ha koll på vad du betalar för, utan att behöva få papper hemskickat.

Under sidan "Konsumenträtt och allmänna avtal" hittar du blanketten för autogiro

Du kan välja att få din faktura skickad som e-postfaktura, då skickas den som en PDF till den mejladress som angivit. Du anmäler dig genom at att fylla i uppgifterna i formuläret nedan.

Har du ett konto hos Kivra så måste du avanmäla Sandviken Energi som avsändare för att få din faktura via e-post.

Fält markerade med * är obligatoriska.



Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter








Har du flera anläggningar som du önskar e-postfaktura till? Då kan du ange flera anläggningsadresser på samma gång.
Om du har flera anläggningsadresser och tjänster med ständigt föränderliga avtal (till exempel outhyrda lägenheter) kommer dessa fortsätta komma som pappersfaktura. Även avtal som inte anges ovan kommer fortsätta att skickas via papper.

Mina Sidor

Du kan även genom att logga in på Sandviken Energis Mina Sidor hämta hem och se dina fakturor, se dina aktiva avtal samt få en översikt på din förbrukning.
Allt är samlat på ett och samma ställe – för att underlätta din självservice dygnet runt!

Du kan tyvärr inte göra en betalning via Mina Sidor men du kan se dina aktuellt ocr-nummer och summa.

Sandviken Energis Mina Sidor Länk till annan webbplats.