- Start
- / Kundservice
- /
Frågor och svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna som kommer till vår Kundservice om elnätet, vatten, elbilsladdning, fjärrvärme med mera.
Fakturafrågor
Var hittar jag mitt OCR-nummer?
OCR-numret är samma sifferkombination som ditt fakturanummer. Du kan också hitta din faktura på "Mina sidor", under valet Mina avtal.
Var hittar jag mitt anläggningsID?
Ditt anläggningsID hittar du på din faktura eller på Mina sidor, under Mina avtal. AnläggningsID används för att specificera den anläggning som avtalet eller fakturan gäller och behövs ofta i kommunikationen med ditt elbolag.
Vad är skillnaden mellan e-faktura och e-postfaktura?
- E-faktura går direkt till din internet bank för godkännande
- E-postfakturan går till din mejl
Du kan även se dem under Mina sidor.
Varför har jag fått en påminnelse?
Betalas inte din faktura i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker per automatik då en faktura är förfallen till betalning. På Mina sidor kan du se betalstatus på alla dina fakturor från oss.
Om vi vid upprepade tillfällen har skickat betalningspåminnelser med resultat att ärendet gått vidare i kravhanteringen kommer ingen betalningspåminnelse att skickas ut när nya fakturor förfaller. Du kommer istället få påminnelser i form av inkassokrav.
Om du fått en faktura från Svea fakturaservice är det dem du måste kontakta. Då har vi överlåtit din skuld till dem.
Kontaktuppgifter till Svea Ekonomi:
Telefon 08- 470 94 50
E-mejl: inkasso@sveaekonomi.se
Svea fakturaservice
Svea fakturaservice debiterar 60 kronor för en påminnelse. Har du inte betalat din påminnelse inom 7-10 dagar kommer Svea Inkasso att debitera dig 180 kronor för inkassokravet, och om du har avgifter för el på din faktura debiterar de ytterligare 300 kr för att skicka ut en uppmaning, vilket görs i enligt ellagen, 11 kap 3 §.
- Påminnelsavgiften avser både konsument och näringsidkare.
- Dröjsmålsränta debiteras från första dagen efter förfallodagen.
Ellagen (1997:857), Svenska Riksdagens webbplats Länk till annan webbplats.
Inkassolagen (1974:182), Svenska Riksdagens webbplats Länk till annan webbplats.
Varför har jag fått en påminnelse trots att jag har autogiro?
Kontrollera först om beloppet har dragits från ditt konto. Har det inte dragits så ber vi dig kontakta din bank för att kontrollera orsaken till detta.
Har du nyligen ansökt om autogiro kan orsaken vara att anmälan ännu inte har blivit godkänd. När din autogiroansökan är godkänd av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto. Om du har fått en pappersfaktura med en inbetalningsavi är det den som ska betalas.
Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter. Kontakta oss så hjälper vi dig!
Jag har betalat fakturan i tid men ändå fått ett inkassokrav?
Kontrollera först att du har angett rätt:
- OCR-nummer och belopp
- betalningsmottagare (postgiro-/bankgironummer)
uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan se dina gamla fakturor på "Mina sidor".
Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.
Hur får jag en kopia på fakturan?
Om du loggar in på "Mina sidor" och klickar dig till sidan "Mina fakturor" hittar du alla dina fakturor (upp till fem år tillbaka i tiden). För att logga in på "Mina sidor" behöver du ditt kundnummer och ditt lösenord.
Varför har jag en högre elräkning än min granne?
Det är viktigt att det är förbrukningen ni jämför, eftersom det kan finnas många orsaker till att slutsummorna på fakturan skiljer sig åt.
Några exempel: Antal personer i hushållet, temperaturer inomhus samt på kyl och frys, olika avtalspriser samt antal elektriska prylar i hemmet.
Varför har jag fått två fakturor för min el?
Får du en faktura från Sandviken Energi och en från Bixia eller ett annat elhandelsföretag? Bra, då står allt rätt till.
Bixia är ett elhandelsföretag vilka fakturerar sina kunder för den el som faktiskt används, medan du får en separat faktura från Sandviken Energi Elnät som avser kostnader för elnätet.
Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?
Det kan hända oss alla att en faktura kommer bort eller att man av annan anledning glömmer eller blir försenad med att betala. Så här ser vår rutin ut vid utebliven betalning:
Påminnelse 1
Ungefär 10 dagar efter sista betalningsdag så skickar vi en första påminnelse om fakturabeloppet inte finns på vårt konto på fakturans förfallodag. Detta medför en debitering på 60 kronor. Påminnelsen skickas från Svea Faktura Service. Vid all betalning som är försenad tillkommer utöver påminnelseavgiften en dröjsmålsränta enligt räntelagen. Just nu är denna ränta 8% + referensränta.
Påminnelse 2
Betalar du inte trots en första påminnelse så skickar vi en andra påminnelse i form av ett kravbrev. Detta kravbrev skickas från Svea Inkasso ungefär 10 dagar efter att du fått en första betalningspåminnelse och medför ytterligare en extra kostnad på 180 kronor.
Vid upprepade förseningar
Om du fått flera betalningspåminnelser under året och du än en gång missar att betala på förfallodagen skickar vi ett kravbrev direkt utan att först skicka ut en betalningspåminnelse. Vi har alltså olika rutiner för de kunder som missar att betala på förfallodagen en enstaka gång och de som missat vid upprepade tillfällen. I de undantagsfall där betalning inte sker trots påminnelse och krav kan det gå så långt att vi tvingas stänga av din el.
Frågor om vatten och avlopp
Måste jag läsa av min elmätare/vattenmätare själv?
Nej, du behöver inte läsa av din elmätare eller vattenmätare själv, det görs automatiskt. Det enda tillfället du behöver läsa av din vattenmätare själv är när du ska flytta. Du måste naturligtvis också anmäla att du ska flytta.
Vad menas med ren-, spill- och dagvatten?
Renvatten är det vattnet av dricksvattenkvalitet som vi levererar till våra kunder.
Spillvatten är bad-, disk- och toalettvatten, dvs förorenat vatten från hushåll, serviceanläggningar mm.
Dagvatten är regn- och smältvatten.
Jag har köpt en ny diskmaskin, behöver jag tillsätta salt i den för att avhärda vattnet?
För nya diskmaskiner skall man alltid följa instruktionerna som man får med maskinen. För äldre maskiner får man prova sig fram om man blir nöjd med disken.
Vilken temperatur ska man ha på varmvatten?
Minst 65 grader i beredaren och högst 55 grader vid tappstället. Onödigt hög temperatur >80 grader orsakar mer kalkutfällning. För låg temperatur kan gynna tillväxt av Legionella bakterier
Varför blir mitt blonda hår grönaktigt när jag tvättar det?
Det blir färgat av kopparjoner som kommer från fastighetens kopparledningar. Sandviken kommuns vattenkvalitet är optimerad för att orsaka minsta möjliga kopparutfällning från ledningarna.
Vattnet är missfärgat, vad gör jag nu?
Vattnet kan bli missfärgat vid en vattenläcka, högt uttag av vatten eller andra störningar. Spola kranen tills vattnet blir klart igen och koka sedan vattnet innan du dricker det. Om vattnet är missfärgat kan det också vara bra att stå över att tvätta vita kläder.
Varför har varmvattnet blivit grönaktigt till färgen (bara varmvattnet)?
Har man fjärrvärme är det förmodligen hål på värmeväxlaren. Värmeväxlarvattnet är färgat just för att detta skall synas. Kontakta Kundservice. Den gröna färgen är ett helt ofarligt färgämne.
Jag har inget varmvatten, vad gör jag?
Sandviken Energi ansvarar för att levera kallt dricksvatten.
Om du har problem med varmvattnet så ska du istället kontakta:
- din hyresvärd, om du bor i ett flerbostadshus.
- en fackman, om du har egen varmvattenberedare.
- om du som fastighetsägare är ansluten till fjärrvärmenätet ska du dock kontakta Sandviken Energi.
Vad gör jag om det blir källaröversvämning?
- Bryt all elektrisk ström i de översvämmade lokalerna på grund av att vattnet kan bli strömförande. Se dock till att eventuell dräneringspump inte stannar.
- Flytta om möjligt värdefulla eller fuktkänsliga föremål från källaren.
- Var noga med hygien efter kontakt med inträngande avloppsvatten.
- Kontakta ditt försäkringsbolag för att göra en skadeanmälan.
- Fotografera gärna skadorna i källaren för skadeanmälan.
- Anmäl översvämningen till Sandviken Energi.
Om fastighetens dag- eller dräneringsvatten är kopplat till spillvattnet, kan det öka risken för översvämningar på fastigheten. Denna felkoppling är inte tillåten och ska åtgärdas i samråd med Sandviken Energi, kontakta Kundservice.
Hur hårt är vattnet i Sandvikens kommun?
I Sverige anges vattnets hårdhet i tyska hårdhetsgrader.
Här kan du läsa hur hårdhetsgraden och vattenkvalitén ser ut i Sandvikens kommun - Ort för ort.
Vad är en servis?
Servis - den ledning som går mellan huvudledningen i gatan och fastighetens förbindelsepunkt vid tomtgräns.
Frågor och svar om kokning av dricksvatten
Jag har redan druckit vattnet utan att koka det. Vad ska jag göra?
Mår du dåligt kan du kontakta 1177. Läs först Region Gävleborgs information.
Vid otjänligt dricksvatten - Vilka patienter bör söka sjukvård Länk till annan webbplats.
Vid kokningsrekomendation, vilka bör söka sjukvård?
Ta del av Region Gävleborgs information på länken nedan.
Vid otjänligt dricksvatten - Vilka patienter bör söka sjukvård Länk till annan webbplats.
Jag bor precis i anslutning till det område som ni har kokningsrekomendation för. Måste även jag koka vattnet?
Nej, inte om du har egen brunn. Enbart kunder med kommunalt vatten inom det område som är inringat behöver koka dricksvattnet.
Varför är det klorsmak på mitt vatten?
Vid kokningsrekommendationer brukar vi klorera dricksvattnet med livsmedelsgodkänt klor. Spola lätt i kranen innan du tappar upp vatten för kokning så kan du minimera risken att vattnet ska ta lukt eller smak av klor.
Ska alla hämta vatten från vattentankar nu?
Nej, vattentankar ställs i regel inte ut till allmänheten. Ta del av informationen om aktuell kokningsrekommendation för eventuell information om tappställe eller vattentank. Det går bra att dricka vattnet så länge man kokar det innan. I de fall vi ställer ut en vattentank med dricksvatten behöver du ta med dig ett rent kärl att tappa upp vatten i. Vattnet i tanken är avsett för matlagning, dryck och hygien.
Hur ofta tar ni prover på kranvattnet i vanliga fall?
Många är nyfikna på hur det fungerar med provtagning av vårt dricksvatten. Vid en kokningsrekommendation eller liknande händelse tar vi prover på många platser vid många olika tillfällen.
I vanlig drift följer vi ett kontrollprogram som utgår från livsmedelslagstiftningen och är godkänt av vår tillsynsmyndighet. I kontrollprogrammet anges unika intervall för alla vattenverk och provpunkter som vi ansvarar för, beroende på vattenverkets storlek och utformning. Dessa prover analyseras av ett externt ackrediterat laboratorium, men vi har också ett eget labb där vi testar vattnet som en del av vår process att producera dricksvatten.
Vi gör också regelbundna ronderingar och okulära besiktningar på våra anläggningar. Utöver det följer vi dagligen hälsoläget inom vården där eventuella meddelanden om ökade sjukdomsfall rapporteras.
Jag har varken dator eller mobiltelefon. Hur får jag information om sånt här?
Se till att du är anmäld via tjänsten som nämns ovan. Lyssna på radio. Du kommer i kontakt med oss via telefon 026-24 16 00.
Jag har inte fått sms eller blivit uppringd. Varför?
Om du bor inom området men inte har fått ett sms eller blivit uppringd, vänligen anmäl dig du vill få information vid en liknande händelse.
Hur märker man om man fått i sig bakterier? Vem ska jag ringa till om jag känner mig sjuk?
Symptomen är illamående och eventuellt kräkningar och diarré. Ta kontakt med sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 om du känner dig osäker.
Kan jag duscha och bada under tiden?
Ja, vattnet kan användas till personlig hygien. Koka det vatten du borstar tänderna med.
Hur många minuter måste jag koka vattnet?
Det räcker att vattnet kokar upp och bubblar. Det behöver inte koka någon längre tid.
Hur får ni bort eventuella bakterier ur ledningarna?
Vi spolar rent ledningarna genom att släppa ut stora mängder vatten och sedan fyller vi på med nytt vatten. Därefter tar vi alltid prover som ska bekräfta att dricksvattnet är godkänt att dricka utan att först koka det.
Kan mina djur dricka vattnet?
Till våra husdjur krävs dricksvatten av lika hög kvalitet som vi människor kräver, enligt Jordbruksverket. Du kan läsa mer på www.jordbruksverket.se Länk till annan webbplats..
Är du djurhållare och har en gård eller stall gäller samma sak.
Frågor om el
Vad är elnätskostnaderna?
Elnätsföretaget äger elnätet där du bor och ser till att elen transporteras till din bostad. Elnätskostnad betalar för driften och underhållet av elledningarna. I kostnaden finns tre delar:
- Abonnemang - den fasta delen av kostnaden som baseras på din huvudsäkring samt elnätsavgiften i ditt område
- Elöverföring - den rörliga delen som betalas per överförd kilowattimma (kWh)
- Energiskatt - skatten för den förbrukade elen. Sedan januari 2018 är det elnätsföretagen som tar upp energiskatten, istället för elhandelsbolagen
Vad är elområden och varför finns dem?
Sverige är indelat i fyra elområden.
Gränserna mellan elområdena går där elnäten behöver byggas om för att kunna transportera mer el inom Sverige. Uppdelningen i elområden kommer på sikt att ge ett starkare elnät i Sverige, och stimulera till att nya kraftverk byggs där det är underskott på el. Detta kommer att skapa en bättre balans mellan tillgång och efterfrågan på el.
Har du fler frågor kring detta så kontakta vår partner Bixia Länk till annan webbplats.
Vad är skillnaden mellan elnät och elhandel?
Elnätsföretaget äger och underhåller det lokala elnätet i det område där du bor. Däremot är det elhandelsföretaget som levererar den el du använder i din bostad. Därför kan du få din elräkning från två olika avsändare.
Det är strömlöst i min villa vad gör jag?
Då ska du följa stegen i vår anvisning vid strömavbrott:
Vad är effekt?
Effekt är den mängd el du använder vid ett visst tillfälle. Det är ett mått på en apparats styrka eller arbetsförmåga. Om du kör många apparater/maskiner samtidigt så blir ditt effektuttag högt under den tiden. Om du fördelar ditt användande kommer ditt effektuttag att bli lägre.
Ett nätbolag, till exempel Sandviken Energi Elnät AB, ska se till att det finns tillräcklig kapacitet i elnätet för att ni ska kunna få den effekt ni behöver. Ju högre effekt som ska överföras, desto kraftigare ledningar och transformatorer krävs.
Enheten för effekt är watt (W). För större effekter används kilowatt (kW), vilket är tusen watt. Energi = effekt * tid. Till exempel om en maskin med effekten 10 kilowatt (kW) är påslagen i en timme blir energiförbrukningen 10 kilowattimmar (kWh).
Hur fakturerar ni mig?
På en månad samlar vi in timvärden från din elmätare, vi ser alltså hur mycket effekt som tagits ut timme för timme. Den timme du har tagit ut effekt som mest debiterar vi sedan efter, vi kallar det effekttopp. Du blir även debiterad en fast avgift. Fakturan kommer månadsvis.
Varför får jag en hög effekttopp?
Om du anser att du har en hög effekttopp kan du på Mina Sidor få en översikt på din historiska förbrukning och då se hur ditt användande varit varje timme under en hel månad. Kanske du då blir medveten om vad du gjorde just den timmen, kört igång vedkapen? Kört igång alla maskiner/ugnar? Något utöver det ”vanliga” kan ha gjorts, eller så har du ungefär samma effektuttag samma tidpunkt på dygnet om du exempelvis har en restaurang, prova om det går att förskjuta ditt användande under dygnets timmar.
Vad klarar faserna?
Tabellen är bara en beräkning på hur mycket de klarar av, verkligheten i er anläggning kan se helt annorlunda ut.
Säkringsstorlek | 1 fas | 3 fas |
---|---|---|
16 A | cirka 3,5 kWh | cirka 11,0 kWh |
20 A | cirka 4,5 kWh | cirka 14,5 kWh |
25 A | cirka 5,5 kWh | cirka 17,5 kWh |
35 A | cirka 8,0 kWh | cirka 24,5 kWh |
50 A | cirka 11,5 kWh | cirka 35,0 kWh |
63 A | cirka 14,5 kWh | cirka 44,0 kWh |
Hur gör jag mig för att ansluta mig till elnätet, en så kallad nyanslutning?
Det första steget är att ni kontaktar en behörig elinstallatör som gör en föranmälan. Därefter följer ytterligare steg innan anslutningen till elnätet är klart.
Information om hur du ansluter du dig till vårt elnät samt om för- och färdiganmälan
Hur lång tid tar processen för att ansluta sig till elnätet?
Det varierar beroende på anslutningens storlek, årstid och geografiska förutsättningar. Enklare anslutningar tar mellan 2-3 månader medan en större anslutning kan ta mellan 6-12 månader. Myndighetsbeslut och tillstånd från markägare kan göra att anslutningen tar längre tid.
Information om hur du ansluter du dig till vårt elnät samt om för- och färdiganmälan
Hur mycket kostar det att ansluta sig till elnätet?
Hur stor kostnaden blir är beroende på
- vilken säkring som är beställd
- avståndet mellan er anläggning och anslutningspunkt i elnätet
Exakt pris får ni i den offert vi skickar er efter vi fått er föranmälan.
Ta del av information kring elnätsavgifter för anslutning för att veta mer
Frågor om fjärrvärme
Varför funkar inte fjärrvärmen?
För att garantera en trygg leverans av fjärrvärme krävs det att vi utför underhållsarbete. Vid underhållsarbete stänger vi av vissa delar av fjärrvärmenätet.
Kontrollera om du har varmvatten. Om du har varmvatten fungerar fjärrvärmen men det kan vara fel på din fjärrvärmecentral. Se över din fjärrvärmecentral genom att bland annat kontrollera tryckmätaren för elementens vattensystem som ska stå på 1 bar. Du kan också kontrollera att cirkulationspumpen inte har fastnat.
Visar det sig att avbrottet beror på utebliven fjärrvärmeleverans tar vi gärna emot din felanmälan till Kundservice.
Hur säger jag upp min fjärrvärme?
Om du ska säga upp din fjärrvärme kontaktar du vår Kundservice.
Gäller det en flytt så görs det via forumläret för anmälan om utflytt.
Övriga frågor
Jag ska gräva på tomten, vad behöver jag göra då?
Om du tänker du gräva, borra, spetta eller göra liknande arbeten i mark där elkablar, vattenledning eller dylikt kan finnas.
Undvik avgrävningar genom att ställa en fråga i Ledningskollen.se Länk till annan webbplats. så får du alla typer av ledningar ifrån Sandviken Energi utsatta. För att inte behöva vänta på utsättning så bör du höra av dig minst 5 arbetsdagar i förväg.
Någon har skickat sms till mig och utger sig för att vara Sandviken Energi. Kan det vara ni?
Ja, om informationen är densamma som på hemsidan.
Senast uppdaterat